مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان گیلان - پیام نایب رئیس

پیام مدیر کل امور اقتصادی و دارایی و نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی گیلان:

 

 

جلب سرمایه‌گذاری خارجی یک مقوله فرادستگاهی و فرابخشی بوده که مستلزم عزم و همت تمامی نهادها، دستگاه‌های دولتی و خصوصی و تعامل نزدیک و سازنده بین اتاق‌های بازرگانی، تعاون، اصناف و سایر دستگاه‌های متولی می‌باشد و این امر فضای جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در استان مطلوب می‌سازد، بنابراین اگر در هر بخشي به طور مشخص طرح‌هايي وجود داشته باشد که پتانسيل جذب سرمايه‌گذار و توجيه اقتصادي و فني لازم را نيز دارا باشد و از بازگشت سرمايه آن نیز اطمينان حاصل شود؛ مي‌توان شاهد حضور سرمايه‌گذاران خارجی در استان بود. همچنین دستگاه‌های اجرایی در تعیین بسته‌های سرمایه‌گذاری باید با همفکری و تعامل کامل با سایر دستگاه‌های مرتبط، زیرساخت‌های اساسی برای اجرای پروژه‌ها را فراهم نموده و بسته‌های آماده و مناسب برای سرمایه‌گذاری را به متقاضیان مربوطه عرضه نمایند. در خصوص ‌جذب سرمایه‌گذاری دو مقوله، بسیار حائز اهمیت می‌باشد که باید مدنظر قرار گیرد:

  1. بازدهی: نرخ بازدهی پروژه‌هایی که به سرمایه‌گذار ارائه می‌گردد و همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری که در استان ایجاد می‌شود، باید بالاتر از نرخ بازدهی باشد که سرمایه‌گذار خارجی در کشور خود داراست که این امر موجب می‌شود سرمایه‌گذار خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در استان گردد.
  2. ریسک: سرمایه‌گذار سعی می‌کند در محیطی سرمایه‌گذاری نماید که کمترین ریسک را داشته باشد. یکی از پارامترهای کاهش ریسک، بهبود فضای کسب و کار می‌باشد، بدین منظور می‌بایست خدمات بهتری انجام شود، تا بهره‌وری افزایش پیدا کرده و محیط کسب و کار بهبود یابد.  

در نهایت باید گفت: سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری چشم‌انداز جهانی را بررسی می‌کند. بنابراین اگر بخواهیم سرمایه‌گذار خارجی را در استان جذب نمائیم؛ باید ریسک سرمایه‌گذاری را پایین آورده و به دنبال پروژه‌هایی باشیم که نرخ بازدهی بالاتری نسبت به جهان و کشورهای توسعه یافته داشته باشند. مرکز خدمات سرمایه‌گذاری نیز در راستای نیل به اهداف و انجام وظایف از پیش تعیین شده و به منظور ارائه خدمات به هنگام و پیگیری مطالبات سرمایه‌گذاران به طور مجازی و بدون نیاز به حضور فیزیکی آنان، اقدام به تهیه 11 خدمت الکترونیک نموده است.